пред всичките зловещи новини
за гладове, мизерства, смърт, убивания,
за нови завоевателни войни.
Така далечно всичко ни се струва:
умират хора, нрави, светове;
природата смутена се сбогува,
да я сменят злокобни богове.
Деца се свличат; на прощаване
около им черни гарвани летят.
Но твърди сме, не се смущаваме
пред тази картина за пореден път;
навикваме на сцени кръвожадни,
и само интересът чист ни води
да съжаляваме за смъртниците гладни.
Нали сме ние великите народи?
Нали се борехме за мир и свобода?
А днес използваме ги просто като думи;
народи мрат, въвлечени в война,
а кожите ни от дебели гуми
пропускат само тежката измама,
че всичко туй е, видиш, за добро;
за нашето добро, то друго няма.
И, тъй като римува се с сребро,
да можем да се тъпчем до полуда,
да дебелеем в лоени постели,
да вярваме, че ходим подир Буда,
догде гуляем в празнични недели;
да гоним самолети в надпревара
кой пръв турист ще стигне до Париж,
догде си шушнем, да не ни заварят:
“Животът ни от друг зависи. Виж,
ако сме всички мирни и покорни,
без да се хвърляме в конфликти спорни,
макар да бием малко на придворни,
то в службите ни отговорни
ще ни дарят с това и онова,
и после с други там неща.
Какво да мисля? Гледай как снова!
Не говори за чужда нищета!”.
И в приказки такива, прозаични,
забравяме и, в блудкавия грях
да гоним интересите си лични,
от просяка на входа ни е страх,
от бедният умиращ ни е страх,
от жалкия затворник ни е страх,
от гладното детенце ни е страх
и общо нямаме със тях.
Додето най-накрая не съзнаем
колко животи в сънища убиваме,
за колко чужди сънища нехаем.
Заспиваме, опасно е, заспиваме.
Христо Хаджитанев
Бившият генерал от НАТО Домрезе назова в...
Новият МВнР на Израел: Ще говорим по-мал...